Fokus på ...

Solen: fördelar och nackdelar

Resources\Visuels\V4\Headers\Articles\INT\v_header_focuson_default.jpg

Sun is essential to life and affords real benefits. However, you must make sparing use of them because UV rays have harmful effects on skin's health: To manage them and better enjoy the sun's benefits, it is particularly crucial to use a sun protection product with a high index factor.

Symtom

Rätt mängd sol

Solen är livsviktigt. I lagom mängd har solen positiv inverkan på:

  • Humöret: Solen är många gånger det allra bästa botemedlet mot vissa typer av årstidsrelaterad depression.
  • Vitamin D-syntesen som behövs för att bygga upp skelettets kalciumnivåer. För att uppnå dessa fördelar krävs bara 15 minuters solexponering om dagen. 
I alltför höga doser kan solen dock vara mycket skadlig och på kort sikt orsaka:
  • Solskador, kallas också solerytem
  • Fotodermatit (solöverkänslighet), till exempel godartade soleksem (drabbar 10 % av alla vuxna) och akne samt mer ovanliga typer av fotodermatit, såsom lupus och ljusutlöst urtikaria
  • Pigmentförändringar, till exempel fläckar, melasma (kloasma) och vitiligo
  • Fotoimmunosuppression (herpes labialis)
  • Solkänslighet
De skadliga effekterna märks också på lång sikt
  • Huden åldras i förtid, vilket märks genom uppkomst av fläckar, gulaktig hudton, djupare rynkor och förlorad fasthet och spänst i huden
  • Hudcanser.

Uppkomst

UV: boven i dramat

De skadliga effekterna av solens strålar på huden orsakas främst av UV-strålning: UVB-strålar (B = Bränna) medverkar till att ge huden sin solbruna färg, men är också den huvudsakliga orsaken till att du bränner dig. UVA-strålarna (A = Åldrande och allergi) kan vara lömska eftersom de inte ger en omedelbar synlig effekt på huden och tränger djupare ned i huden. De påskyndar hudens åldrande och kan göra huden solintolerant (klåda, soleksem) och kan medföra pigmentförändringar. Både UVB- och UVA-strålar kan orsaka skador på cellnivå och kan på längre sikt leda till utveckling av hudcanser.

Behandling

Skydd framför allt

Goda råd i solen:

  • Undvik solen mitt på dagen när den är som starkast (mellan kl. 12 och 15).
  • Utsätt inte spädbarn eller småbarn för direkt solljus
  • Skydda dig, spädbarn och barn med hatt, T-shirt och solglasögon.
  • Använd en solskyddsfaktor (SPF) som passar din hudtyp.
  • Applicera solskyddet innan du exponerar dig för solen, använd en handfull solcreme till ansikte och kropp. Applicera rikliga mängder regelbundet så att du är skyddad hela tiden, särskilt när du har svettats eller när du har badat eller torkat dig.
Bra att veta: vissa livsmedel kan bidra till ökad soltålighet. Naturligt förekommande molekyler, till exempel karotenoider, vitamin C i frukt och grönsaker samt vitamin E bidrar till att minska solkänsligheten. De fungerar dock inte på något sätt som ersättning för solskyddsprodukter när du vistas i solen.Om du vill veta mer kan du vända dig till din hudläkare.

  • Facebook
  • Pin

Rekommenderat för dig

Se alla artiklar